دستگاه پوز چیست؟

حتما شماهم هنگام خرید در فروشگاه با دستگاه های پوز مواجه شده اید. با الکترونیکی شدن فرایندها  دیگر کمتر کسی سراغ پرداخت با پول نقد می رود. دستگاه پوز چیست و چه کاربردی دارد؟ این سوالی است که قصد داریم به طور کامل در این مقاله توضیح دهیم. دستگاه پوز(POS) یا همان کارتخوان دستگاهی است که از طریق ارتباط تلفنی یا شبکه ای به بانک متصل می‌شود و امکان پرداخت وجه، خرید شارژ و... را برای کاربر فراهم میکند.

دستگاه پوز چیست و چه خدماتی دارد؟

دستگاه پوز یکی از ابزارهای مهم پرداخت الکترونیکی است که معمولا در فروشگاه های بزرگ و کوچکی که دارای فروش فیزیکی انواع کالا هستند، استفاده می‌شود. شما با خرید یک دستگاه پوز برای دفترکار یا مغازه خود می‌توانید حساب بانکی شخصی خودتان را به آن دستگاه متصل کنید تا تراکنش های انجام شده به حسابتان واریز شود.

خدمات قابل ارائه از طریق دستگاه کارتخوان

پرداخت قبض

شارژ کیف کارت سوخت

مشاهده موجودی کارت

خرید

خرید شارژ موبایل

گزارش روزانه

دستگاه کارتخوان یا پوز ؟

دستگاه پوز که مخفف عبارت انگلیسی (point of sale) است، پایانه فروش و دستگاه کارتخوان نیز نامیده می‌شود. با شیوع بیماری کرونا استفاده از دستگاه پوز بین مردم رواج یافت و دیگر مردم تمایلی به انتقال وجه به صورت نقدی ندارند. هنگامی که با استفاده از دستگاه پوز وجه فروشنده را پرداخت کردید، رسید آن در دو برگه چاپ خواهد شد که یکی از آنها برای شما و دیگری برای فروشنده است.

انواع کارتخوان از نظر بستر ارتباطی

مانند هر دستگاه الکترونیکی دیگری، دستگاه پوز نیز انواع مختلفی دارد که بسته به نیاز شما و کسب و کارتان مورد استفاده قرار میگیرد.

Dial-up POS :

در گذشته، ما از مودم‌های Dial-up برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کردیم. آنها را به خاطر می آورید؟ اتصال به اینترنت Dial-up خط تلفن خانه را می بست، بنابراین اگر شخص دیگری همزمان آنلاین بود، نمی‌توانستید تماسی دریافت کنید.

ترمینال دستگاه پوز Dial-up برای کار بر روی یک خط تلفن آنالوگ طراحی شده است و از زمانی که خطوط تلفن با خط دیجیتال جایگزین شدند، دیگر کارایی آنچنانی ندارند. کارتخوان این مدل ساده ترین نوع دستگاه pos می باشد که با خطوط تلفن به بانک و شبکه بانکی متصل می شود.

POS GPRS :

کارتخوان های نسل جدید GPRS از جدیدترین ها به شمار می‌رود و از داده موبایل برای اتصال به شبکه اینترنت استفاده می‌کند. در این گونه پایانه ها با قراردادن یک عدد سیم کارت داخل دستگاه پوز امکان انجام تراکنش و ارتباط با بانک مهیا می‌شود.

از جمله مزایای دستگاه پوز GPRS می توان به قابل حمل بودن و عدم محدودیت مکانی، سرعت بالای تراکنش و باتری شارژی با عمربالا اشاره کرد.

LAN POS :

لن پوز ها نیز نسل جدیدی از کارتخوان ها می باشند که بر روی بستر شبکه محلی کوچک از طریق اینترنت، داده ارسال و دریافت می‌کنند. از این مدل کارتخوان ها در مکان هایی که دسترسی به خط تلفن مقدور نیست، استفاده می‌شود. از آنجایی که سرعت انجام تراکنش با این کارتخوان ها بالاست (زیر 3ثانیه) در مکان های شلوغ نظیر هایپرمارکت ها، رستوران ها و دفاتر خدمات عمومی از این نوع استفاده می‌کنند.

WiFi/Bluetooth POS :

این نوع کارتخوان ها بیسیم هستند و تنها با اتصال به شبکه وای فای می توانند تراکنش های لازم را با سرعت مطلوب انجام دهند. این نوع پایانه با استفاده از یک شبکه بی‌سیم در مسافت‌های کوتاه (حدود ۳۰ متر) در محوطه رستوران‌ها و مراکز تجاری کاربرد دارد.

چه کارتخوانی مناسب است؟

از آنجایی که کسب‌وکارها اهداف متفاوتی دارند، به پایانه های فروش مختلفی نیز نیاز دارند. به عنوان مثال رستوران ها، مشاغل خرده فروشی و سوپرمارکت ها که مدام با مشتری های مختلف سروکار دارند، باید یک دستگاه پوز با عملکرد و سرعت بالا خریداری کنند تا تراکنش ها نیز بسرعت انجام شود.

در حال حاضر شرکت هایی مانند کارت اعتباری ایران کیش، فن آوا کارت، آسان پرداخت، شاپرک و... مشغول ارائه خدمات مربوط به کارتخوان و پرداخت الکترونیکی می باشند.

معرفی چند مورد از بهترین مارک کارتخوان:

کارتخوان سیار وریفون مدلVX680 

ویژگی ها:

- ابعاد: ۱۷۲*۸۲*۶۲ میلی متر

- وزن حدودا ۴۸۰ تا ۵۰۲ گرم

-دارای صفحه نمایش لمسی و رنگی

- باتری لیتیوم با حجم ۲۲۰۰میلی آمپر

- بدون نیاز به حساب یا سپرده فعال و در گردش

- قابلیت اتصال به انوع حساب بانکی

-  اتصالات: WiFi / Bluetooth / 3g / 2g

کارتخوان سیار اینجینکو مدل 7910

ویژگی ها:

-  ابعاد ۲۰۹* ۶۰* ۹۶

-  وزن حدودا۶۰۰ گرم

- صفحه نمایش سیاه و سفید

-  توانایی انجام ۲۰۰ عملیات بانکی طی هر بار شارژ

-  قابلیت اتصال به تنها یک حساب بانکی

-  تک سیم کارته با قابلیت پشتیبانی 4G

ارسال شده در
مقالات دستگاه پوز

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با خشم عادلانه نکوهش کنید و از مردان فریب خورده متنفر باشید و تضعیف شده توسط جذابیت لحظه لذت چنان کور میل که آنها نمی توانند درد و مشکل را پیش بینی کنند.
ارتباط از طریق واتساپ مسنجر اینستاگرام تلگرام اسکایپ مکالمه تلفنی پیامک ایمیل
×
واتساپ
تلگرام
مکالمه تلفنی
باز کردن بستن
تماس با پشتیبانی