خطاهای دستگاه خودپرداز

هیچ کس دوست ندارد هنگام کار با دستگاه خودپرداز به مشکل بخورد. با این حال دستگاه خودپرداز هم نوعی ماشین است و امکان بروز خطا در آن وجود دارد. صاحبان دستگاه های خودپرداز بهتر است با خطاهای دستگاه خودپرداز آشنا شوند، تا در صورت بروز مشکل به درستی آن را مدیریت و رفع کنند. در ادامه 5مورد از رایج ترین خطاهای دستگاه خودپرداز بیان شده است تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

1) دیسپنسر معیوب (Faulty Dispenser)

یک مشکل رایج و بسیار ناامیدکننده که ممکن است رخ دهد، وجود دیسپنسر معیوب و خطاهای آن است. دیسپنسر قلب دستگاه خودپرداز و وظیفه آن پرداخت وجه درخواستی به مشتری می باشد. Dispenser  Cash دستگاهی الکترومکانیکی است که مثل یک روبات عمل می کند. این دستگاه وظیفه شمارش اسکناس و ارائه آن به مشتری، براساس دستور کامپیوتر اصلی بر عهده دارد.

.

زمانی که مشتری کارت اعتباری خود را در دستگاه خودپرداز قرار داده و گزینه برداشت وجه نقد را انتخاب میکند، این خطا ممکن است رخ دهد. با وجود دیسپنسر معیوب دستگاه نمی تواند پول نقد یا مقدار نقدی مناسب را توزیع کند. وقتی دستگاه خودپرداز نقدینگی درخواست شده را توزیع نکند، مشتریان به احتمال زیاد مبلغی را که از حساب آنها کسر می شود، علیه صاحب دستگاه مطرح می کنند. علاوه بر تماس با یک متخصص تعمیر خودپرداز، صاحبان دستگاه های خودپرداز بایدکل نقدینگی دستگاه را بشمارند و به دنبال دستگاه های پنهانی باشند که ممکن است پول را به جاهای دیگر هدایت کرده باشد. از آنجایی که دستگاه های پخش کننده معیوب برای همه افراد خطری امنیتی محسوب می شوند، نگهداری منظم دستگاه های خودپرداز برای جلوگیری از این امر در وهله اول توصیه می شود.

2) کارتخوان فرسوده (Worn Out Card Reader)

کارت ریدر یا کارت خوان یک دستگاه برای دریافت کارت مشتری و خواندن اطلاعات آن می باشد. هر کارت بانکی یک نوار تیره دارد. آن خط یک نوار مغناطیسی است که حاوی جزئیات خاصی در مورد کارت و صاحب آن است. هنگامی که کارت بانکی در دستگاه خودپرداز قرار میگیرد ، کارت ریدر قبل از انجام تراکنش باید اطلاعات روی کارت را تأیید کند. با گذشت زمان ، به خصوص اگر از دستگاه ای تی ام بسیار استفاده شود ، کارت خوان دستگاه خودپرداز می توانند فرسوده شود. این بدان معناست که اطلاعات پشت کارت برای تأیید اطلاعات بانکی کاربر قابل خواندن نیست. خطاهای کارت خوان به این معنی است که کارت ریدر یا باید تعویض یا تمیز شود. استفاده مکرر، تجمع آلودگی یا ریختن نوشیدنی ها نیز ممکن است روی کارت خوان تأثیر بگذارد. یک متخصص تعمیرات دستگاه خودپرداز باید کارت ریدر را بررسی کند تا ببیند برای کارکرد مجدد نیاز به تمیز کردن، تعمیر یا تعویض کامل دارد یا نه.

3) خطای صفحه کلید

بسیاری از دستگاه های خودپرداز هنوز یک صفحه کلید فیزیکی در دستگاه خود دارند که در آن مشتریان رمز عبور یا پین خود را برای تکمیل فرایند خود وارد می کنند. هر چند وقت یکبار این صفحه کلیدها خراب شده و عملاً باعث می شوند دستگاه خودپرداز غیرقابل استفاده شود. ممکن است یک دکمه روی صفحه کلید گیر کرده یا به طور کلی با فشار دادن آن پاسخ ندهد. این موضوعی است که باید توسط یک تعمیرکار حرفه ای بررسی شود که می تواند دستگاه خودپرداز را جدا کند تا بفهمد چرا صفحه کلید کار نمی کند.

4) خطای عدم وصول رسید

به منظور ثبت معاملات خودپرداز ، مشتریان باید رسید کاغذی داشته باشند. این امر به آنها کمک می کند تا زمان و مکان معامله خود را در صورت بروز مشکل در دستگاه خودپرداز تشخیص دهند. با این حال به صورت دوره ای یک دستگاه خودپرداز با صدور رسید کاغذی مشکلی خواهد داشت. مواردی که صاحب دستگاه خودپرداز باید به دنبال آن باشد این است که آیا کاغذ دستگاه تمام شده است یا خیر؟ آیا جوهر چاپگر تمام شده است؟ یا مانعی در سر راه چاپ رسید وجود دارد. از آنجا که رسید حاوی اطلاعات حیاتی در مورد معامله خودپرداز است، ضروری است که هرگونه مشکل چاپ رسید بلافاصله رسیدگی شود. بنابراین اولین اقدام جهت رفع خطای عدم چاپ رسید، چک کردن رول کاغذی در دستگاه خودپرداز است.

5) اشکالات نرم افزاری

فناوری ATM در سال های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته است. بسیاری از دستگاه های خودپرداز  اکنون دارای صفحه لمسی و فناوری دیگری هستند که برای عملکرد به نرم افزار رایانه متکی است. و مانند دیگر ماشین ها دستگاه های خودپرداز می توانند اشکالات نرم افزاری داشته باشند. نرم افزار خودپرداز باید به طور مرتب به روز شود. دستگاه خودپرداز باید برای ویروس های احتمالی اسکن شود و نرم افزارهای جدید و به روز شده روی آن نصب گردد.

در ادامه جدولی حاوی کدهای ارور دستگاه خودپرداز قرارگرفته است:

نظرات

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

با خشم عادلانه نکوهش کنید و از مردان فریب خورده متنفر باشید و تضعیف شده توسط جذابیت لحظه لذت چنان کور میل که آنها نمی توانند درد و مشکل را پیش بینی کنند.
ارتباط از طریق واتساپ مسنجر اینستاگرام تلگرام اسکایپ مکالمه تلفنی پیامک ایمیل
×
واتساپ
تلگرام
مکالمه تلفنی
باز کردن بستن
تماس با پشتیبانی